جديد المدونة

دورة MySql5 - المقدمة : MySql What's


دورة MySql5 - المقدمة : MySql What's 


هنتكلم النهاردة عن ال MySql وهي قاعدة البيانات الي هنستخدمها مع ال Web Application الي هنشتغل عليها

- في البداية لازم نعرف يعني ايه MySql ؟
ال Mysql دي عبارة عن Relational Database بتتعامل مع ال Web Application  وهي من اشهر قواعد البيانات الي بتتعامل مع تطبيقات الويب والاختيار الشائع عند معظم المبرمجين الي بيشتغلو في ال web Application

- بيقولك بقى يا سيدي انه تم انشاءها بواسطة شركة سويدية Swedish Company  وكانو بيطورها وشغالين عليها لغاية ماجت شركة Oracle واشترت الترخيص بتاعها 

- طبعا احنا عارفين انه في عندنا DataBase كتيرة جدا غير ال MySql طب ايه الي يخليني استخدمها ايه الي مميز في ال MySql ؟

اولا : ال MySql مجانية مش محتاج انك تدفع فلوس عشان تستخدمها واي Tools فيها محتاج انك تستخدمها هتلاقيها من غير اي مقابل .

ثانيا : ال MySql مفتوحة المصدر Open Source  يعني تقدر تعدل على الكود بتاعها واي شخص بامكانه انه يعدل فيها ودا يثبتلك مدى تطورها الكبير لان ال Open Source وسيلة لتطوير اي برمجية .

ثالثا : ال MySql سهلة في الاستخدام والتعامل مع قاعدة البيانات ومش معقدة

رابعا : ال MySql بتستخدم ال SQL Standard

خامسا : ال MySql تعتبر (RDBMS) اختصار ل Relational Database Mangment System وهي عبارة عن نظام ادرة قاعدة البيانات , طب يعني ايه Relational ؟
معناها يا سيدي انها بتسجل البيانات في Tables منفصلين عن بعض ودا معناه انك مش بتسجل كل ال Data في جدول واحد ودا هيبان معانا اكتر لما نكمل الكورس ان شاء الله .

سادسا : ال MySql مش عشان مجانية فهي مقتصرة في الاستخدام على المواقع الصغيرة بس لا بالعكس دي بتستخدم في مواقع كبيرة جدا وفيهم موقع ال facebook وبتستخدم ايضا في انظمة ادرة المحتوى زي ال Wordpress , Joomla , Drupal كل الانظمة دي بتستخدم ال MySql ودا معناه انها مش عشان مفتوحة المصدر ومجانية انك تستخدمها في المواقع الصغيرة بس , بل بالعكس ال MySql لغة عملاقة ويعتمد عليها في المشاريع الكبيرة .

لو حبيت تشوف مين بيستخدم ال MySql بامكانك الدخول على الرابط التالي وتشوف بنفسك 

وبكدة تكون المقدمة انتهت وفي الدرس الجاي ان شاء الله نتكلم عن الادوات الي محتاجينها عشان نشتغل 

مستنين تعلقياتكم وتفاعلكم معانا , صفحتنا على الفيس بوك 






ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

البرمجة حياة Designed by Templateism.com Copyright © 2014

صور المظاهر بواسطة Bim. يتم التشغيل بواسطة Blogger.